I ett tidigare blogginlägg skrev jag att det jag saknade mest som singelföretagare var personalfesterna. Men det finns mer som är annorlunda om man jämför med en anställning. Då avser jag singelföretagarens utmaningar – att som en person ha 10 olika yrkesroller och utföra arbetsuppgifter som tillhör dessa.
Du måste vara VD, Marknadschef, Ekonomichef, Säljare, Kvalitetschef, Inköpschef, IT-tekniker, Lokalvårdare, Vaktmästare OCH utförare av de tjänster som företaget tillhandahåller. Finns det nåt knep så man klarar allt det där?
Här kommer några tips från mig som nu varit singelföretagare i 15 år.
Övergripande tips är att göra det du är bra på och det du tjänar pengar på och lämna ifrån dig framförallt det du tycker är jättesvårt och hatar att göra. Jag själva har förmånen att vara utbildad både ekonom och marknadsförare så jag försöker fixa det mesta inom dessa områden själv men har insett att tex bokslut och deklaration görs så mycket fortare och enklare av någon som är specialist på detta och van att göra det. Det jag är riktigt dålig på är rollen som IT-tekniker och vaktmästarrollen så den lämnar jag över till annan familjemedlem som är duktig på detta.
Men vissa saker ska du inte lämna över. Att utföra de tjänster som företaget tillhandahåller är väl det enklaste, det är ju det du är expert på. Har du en frisersalong så är det troligt att du är frisör. Har du en arkitektfirma så är du troligen arkitekt, har du ett utbildningsföretag så är du troligen pedagog osv. Men det är just i detta utförande som fällan finns. All din tid går åt för denna roll. Möjligen får de andra rollerna ta ett steg fram vid niotiden på kvällen när du är ganska trött och kanske inte bästa form för insiktsfulla beslut.
Så singelföretagarens utmaning är att verkligen boka tid för de viktigaste yrkesrollerna.
VD rollen: måste du ta tid för varje dag. Det innebär att du måste ha koll på företagets utveckling, vart ska jag och var är jag. Är de beslut som tagits rätt beslut för att leda mot företagets vision och delmål. Det är här du måste upptäcka om du ”kört i diket” som någon varumärkesexpert uttryckte det. Se till att du är uppe på vägen och på rätt väg. Behövs det tex någon utbildning eller annan investering. Det du inte får slarva med är kontakter med myndigheter, banker, försäkringsbolag osv och de avtal du har med kunder och andra. Se till så att du inte missar något viktigt.
Använd en ”att göra listan” som också är märkt enligt prioriteringsordning. Någon gav tipset ha en lista där du skriver allt. Välj ut sex prioriterade saker och skriv in på morgondagens att-göra-lista. Har du absoluta dead-lines så skriv in dem i kalendern direkt. Kolla kalendern varje morgon eller kolla morgondagens agenda som det sista du gör innan du avslutar arbetet för dagen.
Marknadschefsjobbet är inte alltid lätt. Du bör veta vad du tjänar mest pengar på och hur du bäst marknadsför detta, till vilken målgrupp och via vilket media. Här kan du ta hjälp för att göra en plan vilken du sen kan följa för att få ut mesta möjliga av de resurser du lägger ner i form av tid och pengar på marknadsföring. Då slipper du kanske också att falla i fällan; Mycket att göra =ingen tid för marknadsföring = lite att göra = inga inkomster.
Vill du ha hjälp- läs här. Är du landsbygdsföretag kan du få hjälp sponsrad av EU – pengar läs här
Sen kommer ekonomichefen som ser till att räkningar betalas och framförallt att kunder faktureras. Du måste sätta av lite tid varje vecka för fakturering. Det är ju detta som är grunden för att företaget går runt och du klarar din likviditet. Där måste ekonomichefen vara sträng. Jag själv fakturerar aldrig senare än en dag efter att ett jobb är utfört. Jag älskar att skriva fakturor:) Men det har naturligtvis också att göra med att sådant jobb är lätt för mig som är en skrivbordmänniska. Hatar du att skriva fakturor lägg ut det på någon som gör det lätt och snabbt, det finns administrativa byråer som hjälper till med sånt.
Så kommer vi till säljarrollen som för många är en jobbig roll. Den ska du få tips om i nästa blogg. Du kan också välja att använda mig för utbildning kring försäljning, läs mer här om olika säljutbildningar.