Ge feedback/kritik på ett bra sätt är svårt. Här får du en mall och goda råd.

Att ge feedback/kritik på ett bra sätt är svårt och man hamnar lätt på ”hal is”. Tänk efter först innan du ger kritik. Skäll inte utan ge kritik på ett sådantAtt ge feedback/kritik på ett bra sätt
sätt att det kan leda till en konstruktiv lösning. Se till att fokus hamnar på rätt sak. Använder du orden alltid eller aldrig så hamnar fokus kanske på fel sak.

– ”Du kommer aldrig i tid” . ”- Jodå den 2 februari 2006 gjorde jag det” 🙂

Försök att se på kritik mer faktabaserat. Det är viktigt att både ta och ge kritik så att man ser på handlingen eller tanken bakom, inte på personligheten.

Exempel.

-” Jag känner det som att den formuleringen behöver tänkas igenom lite till”

är mycket bättre än

-” Du har formulerat dig fel.”

Att ge feedback/kritik på ett bra sätt är svårt.

Man kanske känner stort obehag av att behöva kritisera någon och riskera att göra denna person arg eller ledsen. Man är kanske rädd om relationerna eller har svårt att hantera andras reaktioner.

Det viktigaste när man ger feedback är att ha klart för sig vad man vill uppnå och kommunicera utifrån detta. Vill man få utlopp för sina känslor när man är arg och  inte tänker efter noga. Då kan man vara övertygad om att resultat blir är att den andre går i försvar och att er relation blir kylig i fortsättningen. Men vill man att något ska förändras så gäller det att göra rätt

Ett förslag är att använda nedanstående regel. Då tror jag du lättare uppnår önskat resultat. Men det kräver lite träning

Feedback regler:

Ange fakta, sen din känsla, resultatet av detta och till sist ditt önskemål och kanske på slutet även ett erbjudande om hjälp

Tex:

Fakta: De senaste tre veckorna har du kommit minst 10 minuter för sent till våra tisdagsmöten

Känsla Det gör att vi andra blir irriterade och stressade och det känns nonchalant från din sida.

Resultat Resultatet blir  att vi inte hinner med alla punkter  på dagordningen eller att du missar information

Önskemål Vill du vara snäll att komma i tid i fortsättningen! Du kanske behöver stiga upp tidigare eller vill du att någon av oss hämtar upp dig just tisdagsmorgnar om det är problem med bussen.

Att ta emot Feedback/Kritik  

Får du kritik så skilj på sak och person. Försök att lyssna objektivt. Var inte en igelkott som fäller ut alla taggarna i försvar.

Får du befogad kritik på ett bra sätt så glöm bort att försvara eller förklara eller att skylla på något eller någon. Förringa framförallt inte den andres känslor eller värderingar kring det som hänt. Varje person har sina värderingar och upplevelser. Lyssna och fundera på om du kan göra annorlunda nästa gång.

Lär dig också att ta emot en komplimang på ett bra sätt – säg Tack!

 

1 tanke på “Ge feedback/kritik på ett bra sätt är svårt. Här får du en mall och goda råd.

  1. Bra, tack Gaby!
    Användbara råd. Bra att vänta med att kritisera andra tills ilskan lagt sig. Också bra att tänka att den som ger kritik kan lära en något som egentligen ger mera nytta än bara beröm. Men det är lätt att bli nedslagen av kritik om man inte tänker på hur lärorikt det är.

Lämna en kommentar